Jultraditioner

Ser fram emot julen så sjukt mycket. Inte på samma sätt som vanligt, men ändå helt sjukt mycket. I vanliga fall är det julfirande i Sollentuna som gäller. Massor med mat och klappar och man vet precis vad som kommer hända under precis hela dagen. Man vaknar på morgonen och tar sig en titt i julstrumpan. I det fallet bor det nog en liten Anna kvar i mig då jag brukar vakna vid fem på morgonen och inte kunna somna om förrän jag öppnat min klapp. Sover sen någon timme till innan det är dags att gå upp och äta frukost. Sedan blir den en biltur bort till kyrkogården i Bromma och hälsa på farfar och gå ett varv i minneslunden. Är så mysigt där på julafton med alla ljusen. När vi väl kommer hem igen är det dags att ta på sig finkläder och börja duka fram för lunch, tomtegröt! När allt sen är uppätet och undandukat är det nästan dags för kalle anka och fika. Massa kakor och kaffe och julmust. Alla fikar glatt och somnar en efter en i soffan. Var flera år sen jag lyckades hålla mig vaken hela programmet. Mamma brukar ibland till och med gå till sängen och sova. Antar att det är för trångt när man sitter fyra-fem personer i en tresittssoffa. Efter det brukar jag sitta kvar och prata med farmor. Hon är alltid så mysig min farmor. Efter en stund brukar mamma vilja ha hjälp att duka. Dels glas, bestick och servetter på bordet, dels en hel buffé med mat på ön. Julmat för mig är sillsallad, sill, potatis, köttbullar, gravad lax, räkor och en hel massa löj-/sik-/annan rom blandat med gräddfil och lök. Mums! Julmust är också ett måste. När alla är proppmätta och har lyckats duka undran är det dags för julklapparna. Dom ska i största möjliga mån öppnas en i taget och yngst börjar. Sen går man laget runt så att alla kan se vad alla får. Brukar inte vara lika strukturerat mot slutet men det börjar bra i alla fall!

I år blir det jul i Hälsingland. I Brännmyra för att vara exakt. Jag, Simon, mamma, pappa, lillasyster, lillebror och farmor i den lilla stugan mitt ute i skogen. Ska bli riktigt mysigt och förhoppningsvis får vi snö i år. Dock har jag ingen aning om vad jag ska förvänta mig gällande traditioner. Kan tänka mig att det blir en väldigt lugn jul.


Grötlunch 2008

Kommentarer
Postat av: Ewe

kul me ett långt inlägg :) mysig jul haha

2009-12-10 @ 17:00:07
URL: http://ewees.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0