Lina Johansson 14e i EM

"Det blir bättre och bättre"
Lina Johansson är tillbaka i konståkningssammanhang igen.
  Hennes 14:e plats i Warszawa var hennes bästa placering i EM – men det kan bli ännu bättre.
  – Jag är fortfarande sur på mig själv, jag vet att jag kan alla grejerna och ville visa det, säger hon till TT.
   Efter fredagens korta program låg svenskan på en 15:e plats. När lördagens fria program kunde sammanfattas hade hon klättrat ytterligare en placering med totalt 120,64 poäng, hennes bästa resultat i internationella sammanhang men framförallt ett besked att det går att komma tillbaka efter inte bara en utan flera motgångar.
  Och det var det faktumet Johansson kunde ta med sig hem från Polen.
  
  Skadeproblem
  – När jag var skadad ville jag bara tillbaka men det var ett tag som att jag inte trodde att jag skulle det. Det har varit jättesvårt och mycket blod, svett och tårar när man har allt emot sig. Ibland har man känt att man står väldigt stilla, säger hon.
  Efter en åttondeplats på junior-VM så fick hon tidigt stämpeln om framtidslöfte på sig men en stressfraktur ena foten hejdade karriären och därefter kom nästa stora motgång när hon hösten 2005 bröt andra foten och missade OS i Turin.
  EM i Warszawa var 18-åringens comeback på den stora konståkningsscenen igen.
  – I dag var jag väldigt lugn, det var jag även inför det korta programmet.
  
  Saknar tävlingsrutin
  Det började också bra, de två första hoppen satt nästintill perfekt, problemen kom i stället i två trippelhopp som i stället bara blev dubbla hopp samt när hon kom fel i landningen i sin trippel salchow. Dessutom kom hon något snett i flygskäret men med den bakgrund hon haft så var resultatet ändå en framgång i sig.
  – Nu gäller det att få tillbaka tävlingsrutinen, det blir bättre och bättre.
  Närmast väntar Nordiska mästerskapen som också fungerar som kval till VM i Tokyo senare i vår. EM vanns till slut av Carolina Kostner som därmed gav Italien ett historiskt första guld, närmast före Sarah Meier, Schweiz. Mästerskapet blev i övrigt en stor finsk framgång, Kiira Korpi tog brons, Susanna Pöykiö slutade på fjärde plats och Alisa Drei var sexa. Ryssland blev utan medalj för första gången på 14 år, bästa ryska på sjunde plats.

(aftonbladet.se)

Kommentarer
Postat av: Propp

Det måste vara nåt speciellt med konståkning,tre inlägg efter varandra. Min man sitter uppe sent på kvällen för att se sammandrag och jag förstår ingenting, förklara.

Postat av: Anna

jadu.. har man åkt konståking + varit tränare i snart 12år är det klart man är intresserad...

2007-01-28 @ 19:28:57
URL: http://annamopp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback