Nordea vs. Swedbank

Usch va less jag är på Nordea! Är så nöjd med att jag egentligen har Swedbank! Det här hände idag:

Det började med att jag fick hem mitt lönebesked
och ett till brev från jobbet. Det andra brevet sa att min lön fanns att hämta ut på Nordea och om jag i fortsättningen ville ha min lön till ett konto på en annan bank skulle jag fylla i en lapp och lämna in det på ett Nordeakontor. Något jag gjort redan 2003. Så till en början kan man ställa sig två frågor:
  1. Om mitt jobb har haft mitt kontonr sen 2003, varför har dom det inte nu längre?
  2. Om jag en gång anmält till Nordea att jag vill ha min lön till Swedbank, varför får dom helt plöttsligt för sig att jag inte skulle vilja det trots att jag inte på något sätt har avanmält det?
Men det är inte huvudanledningen till varför jag är arg. Jag hoppade på bussen till Sollentuna och började traska mot där jag trodde att Nordea låg. Det var fel. Det var visst Handelsbanken som låg där (men det var såklart mitt fel så det skyller jag inte på Nordea). Så istället ringer jag pappa och frågar var Nordea ligger. På helt andra sidan. Så jag traskar igenom hela centrum, över torget, förbi Satelliten och bussarna, över vägen och upp för trappan till Nordea. Väl där sitter det en lapp där det står att dom endast tar emot tidsbokade ärenden på det kontoret och att Nordeas kassor ligger inne i (observera att det stod inne i) centrum. Så jag traskar tillbaka in i centrum, tar ett varv på nedervåningen, tar ett varv på övervåningen, inser att det inte alls finns något Nordeakontor och letar upp en såndär maskin där man kan kolla var alla affärer i centrum ligger. Jag söker på Nordea och får fram en massa fakta om vad man kan göra där men ingenting om var det ligger. Dock fanns det en bild på kontoret där man kunde gissa sig till att entrén låg utomhus. Så jag använder mig av uteslutningsmetoden och går ut mot Sollentunavägen. Mycket riktigt där låg det.

Självklart var det en miljard personer där inne då det är löning. Men personalen visade inga som helst tecken på att försöka göra någonting effektivt eller snabbt. För visst är det mycket smartare att ta det superlugnt så att kunderna som kom kanske en halvtimme innan stängning glatt får komma tillbaka en annan dag istället?! Jag kom lyckligtvis dit tidigare än så men fick vänta i drygt 25min på min tur.

Väl framme hos kassörskan/banktjejen fick jag veta att om jag i fortsättningen vill ha min lön insatt på mitt konto på en annan bank kostar det en engångsavgift (yeh right! det var minsann andra gången jag betalade den!) på 50kr. Men det hade jag väl visserligen gissat mig till. Vad jag inte hade gissat mig till var det fullkomligt idiotiska att det inte gällde den här löneutbetalningen. Det börjar alltså gälla från och med min nästa lön. Så då fick jag två alternativ.
  1. Ta ut hela lönen kontant.
  2. Betala dom ytterligare 80kr för att få in pengarna på kontot.
Hallå var är servicen?! Jag har för guds skull redan betalat 50kr för att varken dom eller McDonalds kan hålla reda på saker. Ska jag då behöva betala 80kr till för något så enkelt som dom dessutom kan fixa på 1min. Är verkligen 1min av deras tid värd 80kr?! Nej, inte då för mig! Skitsur tog jag min bunt med femhundralappar, stoppade dom i fickan och gick bort till Swedbank.

Väl inne på Swedbank stoppade jag in mitt kort i insättningsautomaten, slog in min kod, stoppade in bunten med femhundringar, fick ett kvitto och gick där ifrån. Det tog en minut. Och hade jag valt att gå till en kassa och sätta in pengarna hade det inte tagit 25min som det gjorde på Nordea för på Swedbank var det inte i närheten av lika mycket kö. Min gissning är att det beror på dels längre öppettider, dels deras underbara maskiner där man kan fixa det mesta själv.

Kort sagt. Tummen upp för Swedbank. Nordea kan slänga sig i väggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0