En underbar påskhelg!

I torsdags strax efter lunch tog jag, Simon och pappa tåget upp till Jämtland. Mamma och Pelle kom och hämtade oss i Undersåker där det nyss hade slutat regnat. Bra början...


lillstugan

När vi vaknade på fredagen var det helt underbart väder ute! Solen sken, det var flera plusgrader och fortfarande snö uppe på fjället. Så efter frukosten åkte vi, min morbror, hans fru och kusin Daniel till moster med familjs "lilla sportstuga" i Edsåsdalen. Tror vi tillslut var fyra pers på skoter, tolv pers på längdskidor och en hund som tog oss upp för renfjället. Solen sken och man blev alldeles svettig trots tunna kläder.


Väl uppe hade skoteråkarna grävt fram en "soffa" i snön. Där spenderade vi flera timmar, solade, åt matsäck och grillade korv medan Iza (hunden) jagade lämlar. Jag fick lyckligtvis inga "pandaögon" av solen men däremot en fin rand i pannan där pannbandet satt.


Vägen ner var inte riktigt lika rolig. Jag är värdelös på längd och framför allt i utförsbackarna. Och med tanke på att vi åkt upp för ett fjäll var det väldigt mycket utför på vägen tillbaka. Men det gick hyfsat bra och jag blev modigare och modigare ju längre ner vi kom. Ramlade bara en gång av mig själv. Den andra gången jag ramlade var när Simon körde rakt in i mig precis där vi skulle ta av oss skidorna. På kvällen blev det afterski på mosters veranda och sedan middag tillsammans för nästan hela gänget.

Lördagen var minst lika solig! Dessutom var det coolaste kusinen Daniels 10 årsdag. Spenderade dagen på ungefär samma sätt som dagen innan, dvs solandes i snön. Skillnaden var att vi istället var i Trillevallen och åkte slalom. Var ganska mycket snö att skyffla undan i svängarna då det var riktigt moddigt men det funkade det med! Pelle och Daniel åkte snowboard för första gången och Simon åkte slalom för första gången. Gick nog hyfsat bra för alla tre även om Pelle verkade lessna och tänker återgå till slalom nästa år.


På påskdagen åkte vi in till Åre. Var minst lika fint väder då och vi kunde till och med äta lunch på en uteservering. Gick omkring på byn någon timme och avslutade med att åka förbi chokladfabriken. Köpte självklart mina favoriter "apelsinpluppar" men även någon mintchoklad som var helt underbart god!


Jag fick även en för tidig födelsedagspresent av mormor. Jag valde den alldeles själv men jag får inte öppna den (observera att den inte är inslagen) förrän den 17 maj så tänker inte berätta nu vad det var.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0