Brännmyra

Gick från jobbet strax efter lunch i fredags och hoppade på tåget till Gävle. Går ju helt underbart fort att åka X2000! På tåget satt det en familj som krånglade lite mer än alla andra. Vid Arlanda hoppade det nämligen på ett gäng med tyskar som hade just de platserna där familjen hade satt sig. Och eftersom familjen inte kunde ett ord engelska och tyskarna inte kunde svenska hade de väldigt svårt att prata med varandra. Men efter väldigt mycket om och men visade en av de tyska tjejerna familjen var de enligt sina biljetter skulle sitta och familjen satte sig motvilligt där. Fem minuter senare var familjen uppe och gick med all sin packning igen och skulle hitta nya platser. Undrar fortfarande vad det var som var så fel med deras egna platser.

Men till Gävle kom jag i alla fall och dessutom innan tidtabell. Så jag satt i solen på perrongen och väntade i ungefär en halvtimme innan tåget mot Ljusdal kom. Det tåget stannade precis överallt och efter att ha åkt X2000 kändes det som att jag aldrig skulle komma fram. Men det gjorde jag såklart och där hämtade pappa och farmor upp mig.

På kvällen blev det god middag på en faktiskt myggfri (efter ett tag såklart med hjälp av sånna man eldar för att myggorna inte ska komma dit) veranda. Sen satt vi där ute hela kvällen och spelade Uno med pappas kusin och hans fru.

På lördagen åkte vi (jag, lillebror, mamma, pappa och farmor) till Fågelsjö några mil bort och fikade. Familjen som bodde där i början på 1900-talet tyckte att deras hus var för gammalmodigt så de byggde ett nytt mitt emot det gamla, låste det gamla och lämnade det med möbler och allt precis som det var. Vi var visserligen inte in och tittade men jag tycker ändå det är ganska tufft att lämna allt.

På kvällen lagade farmor min favoritmat, stekt salt sill med löksås, mums! Senare kom pappas kusin + fru över igen för mera kortspel. Blev både plump och uno. Vi fick dock flytta in från verandan efter ett tag då myggorna blev knäppa av åskvädret en bit bort.

På söndagen gjorde vi inte så mycket. Tog en promenad en bit bort på vägen, plockade några enstaka hallon, lärde lillebror hur man leker ”tupp, höna eller kyckling” med grässtrån och åt lunch ute i berschån (stavning?). Sen var det dags att åka hem. Fick skjuts av pappas kusin, riktigt skönt istället för att åka tåg med byten och så.

Har haft en helt underbar helg, precis så slappt det ska vara när man är på landet. Och självklart var det jättemysigt att träffa farmor som jag inte sett på hela sommaren.


Det hade blivit ett hål i Sunas bur...


Förrådet/Vebon ska byggas ut


Tre små grisar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0